DECRETO 205/2015, de 15 de septiembre, del régimen de autorización administrativa y de comunicación previa de los servicios sociales y del Registro de Entidades, Servicios y Establecimientos Sociales.

SecciónDisposiciones Generales
EmisorDEPARTAMENTO DE BIENESTAR SOCIAL Y FAMILIA
Rango de LeyDecreto

La Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de serveis socials, regula el paper de les entitats d’iniciativa privada i pública que presten serveis socials, i a l’efecte de garantir els principis rectors de responsabilitat pública i qualitat dels serveis, subjecta la seva prestació al control administratiu, mitjançant els règims d’intervenció administrativa.

El Decret legislatiu 3/2010, de 5 d’octubre, per a l’adequació de normes amb rang de llei a la Directiva 2006/123/CE, del Parlament i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, va establir la necessitat de suprimir els règims d’autorització que afectessin l’exercici d’una activitat de serveis o el seu accés que no es justifiquessin per una raó d’interès general, i va introduir el règim de comunicació prèvia com a fórmula d’intervenció administrativa, quan fos possible. A més, va establir, en els casos en què estigui justificat mantenir el règim d’autorització, la necessitat de revisar els procediments perquè responguin als principis de proporcionalitat i no-discriminació.

D’altra banda, el Decret esmentat també va preveure l’adopció de mesures per facilitar l’accés als tràmits dels procediments competència de les diferents administracions, així com per simplificar-los i racionalitzar-los. Per això va introduir la finestreta única empresarial i va preveure la utilització de les tecnologies de la informació de forma intensiva en l’actuació de les administracions catalanes.

En execució d’aquest marc normatiu, la disposició final primera de la Llei 13/2014, de 30 d’octubre, d’accessibilitat, ha modificat alguns preceptes de la Llei de serveis socials, entre els quals es troben l’article 71, que regula els règims d’intervenció administrativa, i l’article 89, relatiu al control administratiu de la prestació de serveis socials.

Aquest nou marc legal, així com les noves previsions derivades de la normativa d’habitabilitat, la normativa d’edificació i la normativa d’accessibilitat, obliguen a fer una nova regulació d’àmbit reglamentari dels règims d’intervenció administrativa en la prestació de serveis socials, amb la derogació consegüent de la norma que fins ara regulava aquesta matèria: l’Ordre de 15 de juliol de 1987, de desplegament de les normes d’autorització administrativa de serveis i establiments de serveis socials i de funcionament del Registre d’Entitats, Serveis i Establiments Socials, que fixa el Decret 27/1987, de 29 de gener, d'ordenació dels Serveis Socials de Catalunya.

A més, la nova ordenació dels serveis socials i les intervencions que deriven d’aplicar-la, entre les quals destaca com a instrument primordial el conjunt de prestacions que estableix la Cartera de serveis socials, fan necessari adequar els requeriments materials mínims dels serveis que es presten en establiments amb la finalitat d’enfortir la qualitat assistencial i també establir els requeriments materials mínims dels serveis socials que tinguin com a forma de prestació la intervenció d’equips professionals.

D’acord amb tot això, aquest nou Decret recull les necessitats derivades del context normatiu vigent de simplificació de l’activitat de les administracions públiques i adequa els requeriments materials dels serveis socials, per tal de garantir la qualitat i l’eficiència en la seva prestació.

Aquesta norma s’estructura en dinou articles dividits en tres capítols, una disposició addicional, una disposició transitòria, una disposició derogatòria i una disposició final, i inclou dos annexos amb la descripció de les condicions materials mínimes que han de complir els establiments de serveis socials i els serveis socials que tinguin com a forma de prestació la intervenció d’equips professionals. El primer article determina l’objecte del Decret, i va seguit de tres capítols. El capítol primer regula el règim d’autorització i quins serveis hi estan sotmesos, els requisits i el procediment per a l’obtenció de l’autorització administrativa, i el capítol segon regula el règim de comunicació prèvia, i estableix els serveis que hi estan sotmesos, els requisits, la formalització i l’abast i les limitacions d’aquest règim d’intervenció administrativa. Finalment, el capítol tercer està dedicat al Registre d’Entitats, Serveis i Establiment Socials: en fixa l’adscripció, l’estructura, les dades registrals, les homologacions provinents d’altres registres, els efectes de la inscripció, la publicitat registral i la protecció de les dades.

Sobre el contingut d’aquesta disposició normativa, el Consell General de Serveis Socials ha emès informe en la sessió de la seva Comissió Funcional en data 26 de febrer de 2015.

Per tot el que s’ha exposat, a proposta de la vicepresidenta del Govern i consellera de Benestar Social i Família, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

Aquest decret té per objecte:

  1. Establir el procediment d'autorització administrativa i el règim de comunicació prèvia per a la prestació de serveis socials.

  2. Fixar les condicions materials mínimes que han de complir els establiments on es presten aquests serveis (annex 1), i les condicions que han de complir els serveis socials que tinguin com a forma de prestació la intervenció d’equips professionals, d’acord amb la Cartera de serveis socials (annex 2).

    Als efectes d’aquest Decret, es considera que es presten en establiments els serveis socials que d’acord amb la Cartera de serveis socials tinguin les formes de prestació següents: establiment diürn, residencial o alternativa a la llar.

  3. Regular el funcionament del Registre d’Entitats, Serveis i Establiments Socials, el qual depèn orgànicament i funcional del departament en matèria de serveis socials.

    Capítol I

    Règim d’autorització administrativa

Article 2

Concepte d’autorització administrativa

2.1 S’entén per autorització administrativa l’acte segons el qual l’Administració de la Generalitat faculta una entitat o persona física, després de comprovar que reuneix els requeriments que estableix la normativa aplicable i sens perjudici de les competències d’altres administracions, a prestar un servei social (autorització de funcionament d’un servei nou), a modificar les condicions del servei social que ja presta (autorització de modificació del servei) o a cessar la seva activitat com a prestadora de serveis socials (autorització de cessament del servei).

2.2 L’autorització administrativa de funcionament i la de modificació tenen com a finalitat essencial garantir que els serveis socials reuneixin les condicions materials i funcionals mínimes que estableix la normativa vigent, en funció de les activitats que es duguin a terme, i està subjecta al compliment dels requisits exigits per obtenir-la.

2.3 Als efectes d’aquest Decret, l’autorització per trasllat d’ubicació es considera una tipologia específica d’autorització administrativa de funcionament.

2.4 L’autorització administrativa de cessament del servei té com a finalitat garantir que el cessament dels serveis socials es dugui a terme sense que s’afectin els drets dels usuaris i amb totes les garanties.

2.5 L’autorització administrativa correspon a l’Administració de la Generalitat de Catalunya i l’exerceix el departament competent en matèria de serveis socials.

Article 3

Serveis subjectes a autorització administrativa

Estan subjectes a autorització administrativa:

  1. Els serveis socials de nova creació que requereixen un establiment on prestar-se.

  2. Les modificacions de caràcter estructural o funcional, així com el canvi de titularitat i el trasllat d’ubicació dels serveis socials que requereixen un establiment on prestar-se.

  3. El cessament de l’ activitat dels serveis que requereixen un establiment on prestar-se.

  4. El cessament de l’activitat dels serveis socials que han gaudit de finançament públic, tant en el cas que els beneficiaris del finançament siguin directament les entitats que els presten, com en el cas que les persones usuàries rebin una prestació pública vinculada al gaudi d’aquests serveis.

Article 4

Requisits d’autorització administrativa

4.1 Per obtenir l’autorització administrativa de funcionament i de modificació dels serveis, s’ha d’acreditar el compliment dels requisits que estableixen la normativa de serveis socials i la normativa sectorial aplicable, i en tot cas els requisits generals següents:

  1. Complir les condicions materials, de seguretat i d'equipament exigibles als serveis en funció de la seva naturalesa.

  2. Complir les condicions d'edificació, emplaçament i condicionament dels establiments.

  3. Complir els requisits de titulació del personal, el nombre de treballadors i treballadores, que ha de ser suficient tenint en consideració el nombre de persones i necessitats que s'han d'atendre, i el grau d'ocupació, d’acord amb la normativa sectorial de serveis socials.

  4. Disposar d’una memòria i d'un pla d'actuació en què s'especifiqui el règim d'intervenció, la manera de desenvolupar els programes d'atenció i la metodologia i els procediments d'execució.

4.2 L'autorització de funcionament o de modificació de caràcter estructural dels serveis de titularitat privada que es prestin en establiments requereix acreditar el compliment de la normativa sectorial que regula l’exercici de l’activitat vigent.

4.3 Per obtenir l’autorització administrativa de cessament del servei, és necessari presentar un pla operatiu que prevegi la liquidació del servei i les alternatives que s’han proposat a les persones usuàries.

Així mateix, l’autorització per al cessament total o parcial de contingut assistencial d’un servei d’iniciativa social finançat amb fons públics requereix la reversió de les quantitats subvencionades a l’ens que les...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR