LLEI 19/2001, de 31 de desembre, de creació de l'ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorInstitut Per a la Promoció i Formació Cooperatives
Rango de LeyLlei

LLEI

19/2001, de 31 de desembre, de creació de l'ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya.

El President de la Generalitat

de Catalunya

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que estableix l'article 33.2 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, promulgo la següent

LLEI

Preàmbul

La importància de la gestió de les infraestructures directament lligades a la política del transport ferroviari n'exigeix un tractament unificat. No tan sols respecte a les ja construïdes, sinó respecte a les que en el futur, i en compliment de les polítiques de transport que s'adoptin, s'hagin de construir.

La construcció de les esmentades infraestructures és una part de la política de gestió del transport ferroviari, que s'ha de complementar necessàriament amb actuacions tendents a fer-ne la conservació i la modernització i l'adaptació tècniques contínues i, sobretot, a garantir-ne la rendibilitat de l'administració i la gestió.

Aquesta exigència fa recomanable la creació d'un ens que tingui per objecte primordial la construcció, la conservació, el manteniment i la gestió de les infraestructures esmentades, i que centralitzi, amb vista a l'assoliment d'un nivell d'eficàcia més elevat, les actuacions que siguin competència de la Generalitat directament o indirectament relacionades amb la política del transport ferroviari.

A més, d'aquesta manera s'avança en la línia de les directrius comunitàries que pretenen assolir una major integració del sector ferroviari de la Unió Europea. En aquest sentit, el bloc de les directives referents al desenvolupament de la política comunitària del transport per ferrocarril distingeix molt clarament entre empreses administradores d'infraestructures responsables de la instal·lació i el manteniment de les infraestructures ferroviàries i, si s'escau, de la gestió dels sistemes de control i de seguretat d'aquestes i empreses ferroviàries empreses públiques o privades titulars de llicències per al transport de mercaderies o viatgers per ferrocarril que aporten els elements necessaris per a la tracció.

Conseqüentment amb aquests criteris, aquesta Llei parteix de la separació entre la construcció i l'administració d'infraestructures ferroviàries, d'una banda, i l'explotació dels serveis de transport per ferrocarril per les empreses ferroviàries, de l'altra.

Així, la Llei atribueix al nou ens no solament la facultat de construir i conservar les infraestructures, sinó una altra facultat fonamental, la d'administrar-les, amb la finalitat d'assolir el més alt nivell de rendibilitat.

La competència del nou ens s'estén a totes les infraestructures ferroviàries actualment existents o que en el futur es puguin construir que siguin competència de la Generalitat. En aquest sentit, cal considerar, d'acord amb l'article 148.5 de la Constitució espanyola i amb l'article 9.15 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, els ferrocarrils que transcorren íntegrament pel territori de Catalunya. En conseqüència, l'actuació de l'ens es pot fer extensiva en el futur a les altres infraestructures que siguin assumides per la Generalitat en compliment del marc constitucional i estatutari actualment vigent, la qual cosa ha de permetre configurar una xarxa ferroviària catalana i desenvolupar una política de transport ferroviari com a mitjà eficient i sostenible.

El règim jurídic que s'atribueix al nou ens és el propi dels que sotmeten preferentment llur activitat al dret privat, si bé la norma reserva determinats àmbits, com el contractual, el patrimonial, el pressupostari i el financer, a la normativa pròpia del dret públic.

Finalment, s'estableix la possibilitat d'unificar en aquest ens la titularitat de les situacions jurídiques actives i passives existents a l'entrada en vigor d'aquesta Llei referides a processos ja iniciats de construcció d'infraestructures destinades al transport ferroviari.

Article 1

Ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya

Es crea l'ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya, que té per objecte de construir les infraestructures de transport ferroviari que són competència de la Generalitat que el Govern li encomani, de conservar-les i gestionar-les, i també de conservar i gestionar les infraestructures ja construïdes que el Govern li adscrigui.

Article 2

Naturalesa jurídica de l'ens

  1. Infraestructures Ferroviàries de Catalunya és un ens públic dels que estableix l'article 1.b.1.r de la Llei 4/1985, del 29 de març, de l'estatut de l'empresa pública catalana, que sotmet la seva activitat al dret privat, sens perjudici de les excepcions que assenyala aquesta Llei, i que és adscrit al Departament de Política Territorial i Obres Públiques.

  2. L'ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya gaudeix de personalitat jurídica pròpia, d'autonomia administrativa, econòmica i financera, d'un patrimoni propi i de plena capacitat d'obrar per a complir les seves finalitats. En conseqüència, pot adquirir, posseir, reivindicar, permutar, gravar o alienar tota mena de béns i drets, concertar crèdits, fer contractes i convenis, obligar-se, interposar recursos i executar les accions establertes per les lleis.

Article 3

Objecte de l'ens

  1. Constitueix l'objecte de l'ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya, com a empresa administradora de les infraestructures ferroviàries:

    1. Construir les infraestructures de transport ferroviari que li encomani el Govern, i també conservar, gestionar i administrar aquestes noves infraestructures, ja sigui directament o mitjançant una altra entitat de dret públic o dret privat, i per mitjà de qualsevol negoci jurídic admès en dret.

    2. Conservar, gestionar i administrar, en els mateixos termes expressats per la lletra a, les infraestructures de transport ferroviari ja construïdes que li adscrigui el Govern.

    3. Complir qualsevol altra funció que li encomani el Govern i que directament o indirectament estigui relacionada amb la construcció, la conservació i l'administració d'infraestructures de transport ferroviari i, d'una manera especial, les relatives a la redacció d'estudis i projectes i a la gestió, per mitjà de qualsevol negoci jurídic admès en dret, de les infraestructures que indirectament estiguin vinculades a la política de transport ferroviari, als serveis de telecomunicacions i a l'ús d'espais públics.

  2. L'ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya no pot assumir en cap cas la prestació del servei de transport de mercaderies o de viatgers per ferrocarril, que és competència de les empreses ferroviàries.

Article 4

Competències i facultats de l'ens

Per al compliment de les finalitats que li atribueix aquesta Llei, corresponen a l'ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya les competències i les facultats següents:

  1. La contractació de les obres de construcció i conservació de les infraestructures i les instal·lacions i dels subministraments i els serveis que resultin necessaris, d'acord amb la normativa vigent aplicable en matèria d'infraestructures ferroviàries.

  2. La contractació de la conservació de les infraestructures ferroviàries i de les instal·lacions corresponents, sens perjudici de les competències en matèria d'ordenació i control del departament competent en matèria de transports.

  3. L'adopció dels actes i la subscripció dels contractes necessaris per a la utilització, directament o per mitjà de tercers, de les infraestructures ferroviàries i de les instal·lacions i dependències corresponents per a activitats directament o indirectament relacionades amb el transport ferroviari, atenent el que disposa l'article 3.2.

  4. La percepció dels cànons i les tarifes que es creïn per llei i, especialment, del cànon que s'hagi de satisfer per l'ús de les noves infraestructures ferroviàries que l'ens construeixi i gestioni, tot mantenint l'equilibri financer dels contractes programa entre els operadors i els ens consorciats.

  5. Les de protecció i de policia amb relació a les infraestructures de transport, sens perjudici de les competències del departament competent en matèria de transports i de les corresponents a les administracions locals.

  6. La signatura de convenis i la constitució de societats mixtes o consorcis que tinguin relació directa o indirecta amb les competències que li atribueix l'article 3.

  7. La participació en entitats mercantils i la formalització d'acords o negocis jurídics amb subjectes de dret privat per al compliment millor de les seves finalitats.

  8. L'exercici, en els termes de la normativa d'expropiació forçosa, del caràcter de beneficiari, en el qual cas correspon la potestat expropiatòria al departament competent en matèria de transports.

  9. L'elaboració d'estudis i projectes previs al plantejament o al replantejament, i la modificació dels existents, sens perjudici de la facultat per a aprovar-los que correspon al departament competent en matèria de transports.

Article 5

Òrgans de l'ens

L'ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya es regeix pels òrgans següents:

  1. El Consell d'Administració.

  2. El director o directora general.

Article 6

El Consell d'Administració

  1. El Consell d'Administració d'Infraestructures Ferroviàries de Catalunya és l'òrgan de direcció i control de l'ens i és integrat per una presidència, set vocalies i una secretaria.

  2. La presidència del Consell d'Administració d'Infraestructures Ferroviàries de Catalunya és nomenada pel Govern, a proposta del conseller o consellera de Política Territorial i Obres Públiques.

  3. Les vocalies del Consell d'Administració d'Infraestructures Ferroviàries de Catalunya són designades pel conseller o consellera de Política Territorial i Obres Públiques.

  4. La secretaria del Consell d'Administració d'Infraestructures Ferroviàries de Catalunya és designada pel mateix Consell.

Article 7

Funcions del Consell d'Administració

Pertoquen al Consell d'Administració d'Infraestructures Ferroviàries de Catalunya les funcions següents:

  1. Elaborar l'avantprojecte de pressupost i aprovar la memòria anual de l'ens.

  2. Aprovar els contractes, els acords i els negocis jurídics de qualsevol tipus que siguin necessaris per a complir les funcions que li atribueix l'article 3, i especialment complir els encàrrecs que el Govern li encomani.

  3. Aprovar els programes d'actuació, d'inversió i de finançament.

  4. Fixar els preus i les tarifes o qualsevol altre tipus de contraprestació que hagi de percebre l'ens per l'exercici de les seves funcions, d'acord amb el que s'estableixi normativament.

  5. Aprovar les plantilles i el règim retributiu del personal.

  6. Qualsevol altra que no sigui encomanada expressament al director o directora general, sens perjudici de les facultats de delegació a què es refereix l'article 10.

Article 8

La presidència del Consell d'Administració

La presidència del Consell d'Administració d'Infraestructures Ferroviàries de Catalunya exerceix la representació de l'ens i les altres funcions que se li atribueixin per via reglamentària.

Article 9

Règim de funcionament del Consell d'Administració

El Consell d'Administració d'Infraestructures Ferroviàries de Catalunya es regeix, pel que respecta al règim d'adopció d'acords i al funcionament, per les disposicions relatives al funcionament dels òrgans col·legiats que estableix la legislació sobre organització i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat.

Article 10

La direcció general

  1. El director o directora general d'Infraestructures Ferroviàries de Catalunya, que és nomenat i separat pel Govern, a proposta del conseller o consellera competent en matèria de transports, executa les directrius aprovades pel Consell d'Administració.

  2. Corresponen al director o directora general d'Infraestructures Ferroviàries de Catalunya les funcions següents:

  1. Executar els acords del Consell d'Administració.

  2. Dirigir, coordinar, gestionar, inspeccionar i controlar totes les dependències, les instal·lacions i els serveis.

  3. Exercir la direcció de tot el personal.

  4. Aprovar l'adjudicació dels contractes que se li atribueixin per via reglamentària.

  5. Exercir les funcions específiques que el Consell d'Administració li delegui i les que se li atribueixin per via reglamentària.

Article 11

La secretaria del Consell d'Administració

Corresponen al secretari o secretària del Consell d'Administració d'Infraestructures Ferroviàries de Catalunya les funcions següents:

  1. Prestar el suport administratiu i tècnic necessari al Consell d'Administració.

  2. Assessorar el Consell d'Administració, conformement a dret, durant les seves reunions i deliberacions.

  3. Aixecar les actes corresponents a les reunions que tingui el Consell d'Administració.

  4. Estendre els certificats que els membres del Consell d'Administració sol·licitin sobre els acords i les deliberacions de les reunions.

  5. Qualsevol altra que expressament li atribueixi el Consell d'Administració, mitjançant acord, o que li delegui el director o directora general de l'ens.

Article 12

Recursos econòmics de l'ens

Els recursos econòmics d'Infraestructures Ferroviàries de Catalunya són els següents:

  1. Els derivats del rendiment del seu propi patrimoni o del que li sigui adscrit.

  2. Les dotacions que es consignin en els pressupostos de la Generalitat.

  3. Els ingressos que obtingui com a conseqüència de la gestió i l'administració de les infraestructures i de les instal·lacions i dependències corresponents.

  4. Les subvencions, les aportacions i les donacions que pugui percebre d'acord amb les lleis.

  5. Les operacions de crèdit, de préstec o d'emissió de deute públic, i qualsevol altre tipus d'endeutament o emprèstit que pugui concertar, amb l'autorització prèvia del Govern, a proposta del conseller o consellera competent en matèria de finances.

  6. Qualsevol altra aportació que li sigui atribuïda.

Article 13

Règim de fiscalització i comptabilitat de l'ens

  1. El control financer de l'ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya és sotmès al que determinen els articles 71 i concordants del Decret legislatiu 9/1994, del 13 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya.

  2. L'ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya és sotmès al règim de comptabilitat pública, d'acord amb el que determinen els articles 72 i concordants del Decret legislatiu 9/1994, del 13 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya.

Article 14

Patrimoni

Constitueixen el patrimoni propi de l'ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya:

  1. Les infraestructures que construeixi d'acord amb el que disposa aquesta Llei, i les infraestructures ja construïdes que li siguin atribuïdes com a tal patrimoni pel Govern.

  2. Els béns mobles i immobles que siguin necessaris per al compliment de les seves finalitats que li siguin adscrits, en els termes que estableix la normativa sobre el patrimoni de la Generalitat.

  3. Els béns o els drets que adquireixi per al compliment directe o indirecte de les funcions que li atribueix aquesta Llei.

Article 15

El personal de l'ens

  1. El personal que presta serveis a l'ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya resta sotmès al dret laboral.

  2. La selecció del personal de l'ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya s'ha de fer amb publicitat i d'acord amb els principis d'igualtat, de mèrit i de capacitat.

Disposicions addicionals

Primera

El Govern pot acordar la transferència de la titularitat o l'adscripció a l'ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya de les infraestructures ferroviàries ja existents que siguin competència de la Generalitat, i també de les que en siguin accessòries o complementàries.

Segona

S'autoritza el Govern perquè, amb relació a la construcció d'infraestructures del transport ferroviari que siguin competència de la Generalitat que ja hagin estat encomandes a l'entrada en vigor d'aquesta Llei, acordi la subrogació de l'ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya en la posició jurídica de la Generalitat.

Disposicions transitòries

Primera

En tot el que no sigui regulat per aquesta Llei és aplicable la normativa pròpia dels ens públics que sotmeten llur activitat al dret privat i les normes generals de règim jurídic i procediment de les administracions públiques, especialment respecte al funcionament dels òrgans col·legiats i als procediments aplicables. Correspon al president o presidenta del Consell d'Administració d'aprovar l'adjudicació dels contractes a què es refereix l'article 7.b i de signar el document o els documents necessaris per a complir el que disposen les lletres c, f i g de l'article 4 i la disposició addicional segona.

Segona

Fins que el Govern no adopti les mesures pressupostàries i de personal necessàries per a dotar l'ens Infraestructures Ferroviàries de Catalunya dels mitjans que li pertoquen, s'han d'habilitar els crèdits i adscriure el personal necessari amb aquesta finalitat.

Disposicions finals

Primera

Es faculten el Govern i el conseller o consellera de Política Territorial i Obres Públiques per a adoptar les disposicions necessàries per a desplegar i aplicar aquesta Llei.

Segona

El Govern ha d'aprovar en un termini de sis mesos el reglament de desenvolupament d'aquesta Llei.

Tercera

Resta derogada qualsevol disposició normativa que s'oposi al que estableix aquesta Llei.

Quarta

Aquesta Llei entra en vigor l'endemà d'haver estat publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Palau de la Generalitat, 31 de desembre de 2001

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Felip Puig i Godes

Conseller de Política Territorial i Obres Públiques

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR