RESOLUCIÓN ENS/2096/2015, de 14 de septiembre, por la que se crea el Programa de fomento y apoyo del emprendimiento en las enseñanzas profesionales y se abre convocatoria pública para la selección de centros educativos interesados en formar parte a partir del curso 2015-2016.

SecciónDisposiciones Generales
EmisorDEPARTAMENTO DE ENSEÑANZA
Rango de LeyResolución

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, recull el compromís de promoure l'esperit emprenedor en el sistema educatiu a partir del Consell Europeu de Lisboa. Aquesta potenciació de la cultura emprenedora es configura com una competència bàsica que l'alumnat ha de desenvolupar al llarg de tota la seva educació, tot arribant, en estadis com el de la formació professional, al desenvolupament de capacitats emprenedores i a la possibilitat real de la creació efectiva de l’empresa.

El Decret 284/2011, d’1 de març, d’ordenació de la formació professional inicial, estableix a l’article 11 la transversalitat del mòdul d’empresa i iniciativa emprenedora a tots els títols, i a l’article 14 que la formació professional ha de promoure la integració dels continguts i l'adquisició, per part de l'alumnat, de les capacitats clau més significatives establertes en el perfil professional del cicle formatiu corresponent, entenent com a capacitats clau les capacitats transversals que afecten diferents llocs de treball i que són transferibles a noves situacions de treball. Entre aquestes capacitats destaquen, per la seva freqüència i importància, les d'autonomia, emprenedoria, innovació, organització del treball, responsabilitat, relació interpersonal i treball en equip.

La nova formació professional inicial incorpora en tots els cicles formatius de grau mitjà i grau superior, continguts que tenen a veure amb el desenvolupament de competències relacionades amb l’esperit emprenedor. Si ens situem en un entorn europeu, la definició d’esperit emprenedor es relaciona amb l’habilitat de transformar les idees en actes, així com de planificar i gestionar projectes amb la finalitat d’aconseguir determinats objectius. Les competències que s’hi relacionen són la creativitat, la innovació, l’assumpció de riscs i la capacitat de superació, especialment. Caldria desenvolupar aquestes competències de forma transversal per tal que els futurs professionals siguin capaços de gestionar correctament situacions d’innovació amb creativitat i siguin competents en autonomia personal, iniciativa, detecció d’oportunitats de captació de recursos. En aquest sentit, tant es pot ser emprenedor treballant en la pròpia empresa, com treballant per compte aliè (intraemprenedoria). El fet de tenir una actitud emprenedora fa ser més competitiu i, en conseqüència, fer més competitiva l’empresa.

L’acord de Govern de la Generalitat de Catalunya del 8 de novembre de 2011 va suposar l’aprovació d’un conjunt de mesures per donar impuls a la formació en valors emprenedors. Sota el nom “Catalunya, escola d’emprenedors”, el Govern aposta per fomentar l’esperit emprenedor entre l’alumnat. Les mesures afecten totes les etapes educatives, defineixen les competències emprenedores i fixen els corresponents objectius en les diferents etapes educatives.

Les competències emprenedores són els coneixements, habilitats i actituds que conformen la capacitat per convertir les idees en accions; comprenen, entre d’altres, iniciativa, creativitat, innovació, assumpció de risc, planificació, organització per objectius, treball en equip i construcció de xarxes de suport.

Els objectius específics dels estudis d’ensenyament professional es concreten en la generalització de la formació relacionada amb l'empresa i la iniciativa emprenedora, l’aplicació de manera pràctica dels coneixements obtinguts, fomentant el treball en equip, la comprensió de la realitat social i econòmica que els envolta, estimulant la capacitat crítica i l’anàlisi de les aptituds requerides en el mercat laboral i comparar-les amb els seus interessos i habilitats.

Així doncs, el curs 2012-13 es va endegar el programa d’emprenedoria, que vol impulsar i desenvolupar en l’alumnat d’ensenyaments professionals capacitats emprenedores i la possibilitat de creació efectiva d’empreses, mitjançant la sensibilització per la cultura emprenedora en els centres que imparteixen la formació professional inicial.

Per tot l’exposat,

Resolc:

-1 Crear el Programa de foment i suport de l’emprenedoria en els ensenyaments professionals, d’acord amb el que estableix l’annex 1.

-2 Obrir convocatòria pública per seleccionar centres educatius que vulguin formar part del Programa de foment i suport de l'emprenedoria a partir del curs 2015-2016, d’acord amb les bases que conté l’annex 2.

-3 Donar publicitat, a l’annex 3, dels centres educatius que actualment formen part del Programa de foment i suport de l'emprenedoria.

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar recurs d’alçada davant la consellera d’Ensenyament, en el termini d’un mes a comptar de l’endemà de la publicació al DOGC, segons el que disposen l’article 76 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, o qualsevol altre recurs que considerin convenient per a la defensa dels seus interessos.

Barcelona, 14 de setembre de 2015

Melchor Arcarons i Rua

Director general de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial

Annex 1

Programa de foment i suport de l’emprenedoria en els ensenyaments professionals.

1 Finalitats, objectius específics i estructura organitzativa del Programa

1.1 Finalitat.

Acompanyar i donar suport als centres que imparteixen ensenyaments professionals en la implantació i el desenvolupament d’estratègies metodològiques que promoguin capacitats d’emprenedoria i de creació d’empreses o d’autoocupació.

La finalitat en relació amb els 3 grups d’interès que participen activament en el programa es concreta en:

  1. Alumnat: capacitar l'alumnat dels ensenyaments professionals en la cultura emprenedora per tal de poder crear la seva pròpia empresa o aplicar-la a l'activitat laboral que realitzi en...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR