DECRETO 167/2015, de 21 de julio, por el que se crea el Observatorio de la Seguridad Vial.

SecciónDisposiciones Generales
EmisorDEPARTAMENTO DE INTERIOR
Rango de LeyDecreto

Mitjançant la Llei orgànica 6/1997, de 15 de desembre, es van transferir a la Generalitat de Catalunya competències executives en matèria de trànsit i circulació de vehicles de motor, desenvolupades posteriorment mitjançant els reials decrets 391/1998, de 13 de març; 575/1999, de 9 d’abril, i 404/2000, de 24 de març.

L’article 164.1, lletra c), de l’Estatut d’autonomia de Catalunya disposa que corresponen a la Generalitat de Catalunya, en matèria de seguretat pública, d’acord amb el que estableix la legislació estatal, el control i la vigilància del trànsit.

Amb la Llei 14/1997, de 24 de desembre, es crea el Servei Català de Trànsit, com a organisme autònom de caràcter administratiu, responsable de l'execució de les competències de la Generalitat en matèria de trànsit, circulació de vehicles i seguretat viària. En l’exercici de les seves competències regulades a l’article 2.4 de la Llei esmentada, correspon al Servei Català de Trànsit promoure l’educació i la formació viària i fomentar la seguretat viària, en col·laboració amb institucions públiques i privades, i executar els programes de sensibilització ciutadana sobre seguretat viària.

En l’àmbit de la seguretat viària, l’objectiu estratègic és l’anomenada visió zero de víctimes mortals i víctimes greus amb seqüeles per a tota la vida, que la Unió Europea apunta com a fita per a l’any 2050. La Unió Europea planteja per a l’any 2020 una reducció del 50% de víctimes mortals respecte a les víctimes de l’any 2010. Fins al dia d’avui, Catalunya ha complert globalment els objectius que fins ara han plantejat els plans de seguretat viària europeus des de l’any 2000. S’ha de tenir en compte, però, que donar compliment als objectius de visió zero esdevé un repte cada vegada més gran ja que, per assolir uns valors cada vegada més baixos, caldrà treballar amb més eficàcia sobre els factors de risc, a la vegada que caldrà protegir més intensament els usuaris més vulnerables, també amb fórmules d'autoprotecció, incidint directament en l'educació i la formació viària al llarg de tota la vida de les persones.

El Pla estratègic de seguretat viària de Catalunya 2014-2020, aprovat per l’Acord del Govern de 14 de gener de 2014, defineix els objectius i les línies estratègiques en matèria de seguretat viària a Catalunya. En el Pla es fa referència a la necessitat de desenvolupar un conjunt d’iniciatives orientades a mantenir les condicions de seguretat a tota la xarxa viària de Catalunya, més enllà de la tipologia de via i zona de mobilitat, urbana i interurbana.

D’altra banda, l’objectiu estratègic 3 del Pla estratègic de seguretat viària de Catalunya és involucrar entitats públiques i privades en la millora de la seguretat viària, i un dels projectes que s’hi exposen és la creació d’un observatori de seguretat viària.

El Pla de seguretat viària 2014-2016, aprovat per...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR