DECRETO 119/2015, de 23 de junio, de ordenación de las enseñanzas de la educación primaria.

SecciónDisposiciones Generales
EmisorDEPARTAMENTO DE ENSEÑANZA
Rango de LeyDecreto

L’Estatut d’autonomia de Catalunya estableix a l’article 131 que correspon a la Generalitat de Catalunya la competència compartida per a l’establiment dels plans d’estudi corresponents a l’educació obligatòria, incloent-hi l’ordenació curricular.

L’article 53 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, estableix que correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya establir el currículum per a cadascuna de les etapes i ensenyaments del sistema educatiu català, en el marc dels aspectes que garanteixen l’assoliment de les competències bàsiques, la validesa dels títols i la formació comuna regulats per les lleis.

El Govern determina, en els termes que estableix la legislació vigent, el currículum, que inclou les dimensions, les competències bàsiques i els continguts clau propis de cada àmbit, els continguts i els criteris d’avaluació de cada àrea i les orientacions metodològiques i d’avaluació, sens perjudici de l’autonomia pedagògica que la llei atorga als centres educatius.

Aquest Decret estableix l’ordenació i els ensenyaments corresponents a l’educació primària i inclou el currículum bàsic establert d’acord amb la Llei orgànica 2/2006, del 3 de maig, d’educació, i la normativa de desplegament.

La Unió Europea, en el marc per a la cooperació en matèria d’educació, defineix estratègies comunes amb objectius, àmbits d’actuació i recomanacions específiques orientades a la millora dels sistemes educatius i de formació com a element clau per aconseguir que els ciutadans europeus puguin realitzar-se personalment, social i professional, i alhora fer possible la prosperitat econòmica sostenible, l’ocupabilitat i la cohesió social. L’Estratègia Educació i Formació 2020 ( Education and Training 2020 ) i la Comunicació Repensar l’Educació de 2012 ( Rethinking Education ) insten els estats membres a prendre mesures per garantir que tots els joves desenvolupin les capacitats i competències necessàries per afavorir l’assoliment dels objectius personals i socials en matèria de creixement i ocupació.

D’altra banda, els estudis i informes que analitzen els sistemes educatius suggereixen abordar les reformes necessàries per aprofundir en aspectes de qualitat, d’equitat i d’excel·lència.

D’acord amb aquestes recomanacions, el Govern fa palesa la importància de l’educació primària en l’adquisició de les competències bàsiques i dels diferents aprenentatges, en un context d’equitat, per a tots els alumnes. La formació de ciutadans competents, lliures, crítics, autònoms, solidaris i responsables és consubstancial al progrés en l’escolarització i a l’èxit escolar. L’educació en el compromís individual i col·lectiu amb l’entorn social, cultural i natural afavoreix l’arrelament a la comunitat i contribueix a la construcció d’estils de vida més lliures, justos i saludables. Aquests principis constitueixen el marc conceptual del present Decret.

L’educació primària ha de preparar els alumnes per donar respostes innovadores en una societat canviant i en evolució constant. Els nens han d’aprendre a pensar i actuar de manera integrada, considerant les interconnexions i interrelacions entre els aprenentatges. S’ha de promoure, de manera transversal, l’adquisició d’hàbits i valors per resoldre problemes i situacions des de qualsevol de les àrees curriculars, s’ha de fomentar la iniciativa, la creativitat, l’esperit crític i el gust per aprendre, i s’ha de desenvolupar la capacitat de l’esforç i la cultura del treball.

El currículum de l’educació primària que s’estableix en aquest Decret esdevé la guia de les activitats educatives escolars, n’explicita les intencions i proporciona línies d’acció adequades als mestres i a altres professionals com a responsables últims de la seva concreció, procurant desvetllar la motivació, la curiositat i la imaginació dels infants.

Aquest Decret aprofundeix en l’enfocament competencial del currículum de l’educació primària, especialment en la conceptualització de les competències bàsiques, per garantir que tots els professionals del sistema educatiu català la incorporin a la seva pràctica docent.

Els continguts de les àrees com a element fonamental per a l’assoliment de les competències s’organitzen en un enfocament integral, multifuncional i transferible de coneixements, destreses i actituds que tots els individus necessiten per al seu desenvolupament personal, la seva realització i inclusió. Aquests continguts degudament combinats i contextualitzats permeten assolir en acabar l’ensenyament obligatori les competències bàsiques, que són la base per continuar l’aprenentatge al llarg de la vida i per poder desenvolupar projectes individuals i col·lectius.

Els centres, d’acord amb la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, exerceixen l’autonomia pedagògica, a partir del marc curricular establert, i en poden concretar els objectius, les competències bàsiques, els continguts, els mètodes pedagògics i els criteris d’avaluació.

Per fer-ho, disposen d’orientacions i materials del Departament d’Ensenyament on s’identifiquen i es desenvolupen les competències bàsiques pròpies per a cada àmbit, i es proposen els continguts que es consideren clau. També s’ofereixen orientacions de tipus metodològic i d’avaluació. Els principis pedagògics del projecte educatiu de centre o el projecte educatiu de ZER són el marc de referència per als mestres i els equips docents i per a l’exercici de la seva professió.

La recerca i l’aprofitament eficient dels recursos que ofereix l’entorn més proper, així com l’establiment de sinergies positives entre l’escola i aquest entorn, han de facilitar els aprenentatges proposats en el currículum.

Els principis d’equitat, qualitat i d’excel·lència determinen i condicionen l’acció educativa ja que els processos d’ensenyament i aprenentatge s’han de personalitzar al màxim i han de tenir en compte la diversitat de tots els alumnes en el marc d’un sistema inclusiu.

Els mestres i els equips docents han d’emprar estratègies per conèixer el ritme d’aprenentatge dels alumnes amb l’objectiu d’adaptar-se, progressivament i de forma immediata a les necessitats que aquests tenen.

Els mestres, hereus de la llarga tradició pedagògica del nostre país, representen l’actiu més important del sistema educatiu per aconseguir la seva transformació i avançar en la seva qualitat. L’enfocament competencial del currículum condiciona i orienta la professió docent en la seva globalitat perquè afecta la manera de programar, les metodologies d’aula, l’avaluació, la forma d’interactuar amb l’alumne, amb els companys de professió i amb l’organització escolar. El treball en equip esdevé en aquest escenari un factor imprescindible per a l’èxit personal i col·lectiu.

L’avaluació dels aprenentatges ha de ser continuada, formadora i formativa i s’organitza en avaluacions internes i externes al centre. Aquestes avaluacions han de donar informació del progrés dels alumnes i l’anàlisi dels processos i dels resultats ha de promoure els canvis adients per a la millora. L’avaluació en la seva perspectiva formativa constitueix un element fonamental del procés d’aprenentatge i permet a l’alumne fer-se protagonista de la seva formació.

Aquest Decret impulsa la formació humana, científica, tècnica i cultural dels alumnes basada en l’equitat, el respecte, en un marc de valors convivencials compartits, a la diferència cultural i religiosa, la igualtat, la solidaritat, la llibertat, el pluralisme, la responsabilitat cívica i els valors que fonamenten la convivència democràtica.

Està articulat de forma coordinada i coherent amb l’etapa anterior, l’educació infantil i amb l’etapa posterior, l’educació secundària obligatòria.

Aquest Decret s’ha tramitat d’acord amb el que disposa la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i d’acord amb el dictamen del Consell Escolar de Catalunya.

En virtut d’això, a proposta de la Consellera d’Ensenyament, d’acord amb el Dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

  1. L’objecte del Decret és establir l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària.

  2. Els centres docents que imparteixen ensenyaments d’educació primària han d’ajustar la seva pràctica docent als elements curriculars que s’estableixen en aquest Decret, sens perjudici de l’autonomia pedagògica que tenen cadascun d’ells en aquells aspectes que marca la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació.

  3. L’educació primària és una etapa de l’educació bàsica i té caràcter obligatori i gratuït, que té per finalitat proporcionar a tots els alumnes els elements necessaris que els permetin l’adquisició de les competències bàsiques fixades en aquest Decret, desenvolupar les seves capacitats i assolir l’èxit escolar.

  4. Aquesta etapa comprèn sis cursos acadèmics, que s’han de cursar normalment entre els sis i els dotze anys. S’inicia, amb caràcter general, l’any natural que es compleixen els sis anys. S’organitza en tres cicles, de dos anys cadascun, per tal d’impartir els ensenyaments d’acord amb els diferents ritmes de maduració psicopedagògica dels infants d’aquestes edats.

Article 2

Principis generals

  1. L’educació primària s’organitza d’acord amb els principis rectors del sistema educatiu de Catalunya previstos a la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació.

  2. La concreció i el desenvolupament del currículum de l’educació primària s’ha d’orientar a l’assoliment per part de tots els alumnes dels objectius d’etapa i a l’adquisició progressiva de les competències bàsiques pròpies de cada àmbit.

  3. S’ha de mantenir la coherència amb l’educació infantil i amb l’educació secundària obligatòria, garantint-ne la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR